Wanneer is er sprake van tinnitus lage tonen?

Ik hoor al sinds drie maanden een vreselijk irritant laag brommend geluid. Het klinkt als resonantie geluid omdat ik het door heel mijn huis hoor. Het geluid is er niet constant. Omdat de buren aan het verbouwen zijn dacht ik dat het geluid daar vandaan kwam. Mijn man, kinderen en buren horen het niet. Ik hoor het alleen in huis en bij mijn buren die een uitbouw hebben hoor ik het nog beter. et klinkt zoals ieder ander met deze klachten het omschrijft als een diesel die voor je huis stationair staat te draaien.

Ik word er snacht wakker van. Het verschilt ook kwa tijden. Als ik mijn rechter oor dicht houdt is het geluid niet hoorbaar. Gehoor is iets slechter aan die kant en ik hoor daar geen hoge tonen mee.

Ik heb zelf het idee dat het van buiten komt maar nu het volgende. Als ik het hoor en ik beweeg mijn hoofd is het geluid weg. komt wel weer terug direct daarna. Als ik mijn tanden hoorbaar op elkaar laat vallen is het geluid ook weg. Als ik aan het typen ben hoor ik het wel. Bij oordoppen ervaar ik het geluid wel als trillen. Soms hoor ik het in de auto ook.

Om het medische uit te sluiten ben ik naar de huisarts geweest. Mijn oren zagen er goed uit. Zijn verklaring is dat het mogelijk kan zijn dat er een gebied lam ligt waardoor mijn hersens bij een bepaald geluid (lage toon) geprikkeld wordt en dan door blijft zoemen. Dus het geluid is weg maar het zit tussen mijn oren. Ik kan aan de rechterkant mijn oor ook niet klaren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
4K

Antwoorden (1)

Een mogelijke manier om hier vanaf te komen is door een aantal dagen na elkaar consequent naar muziek of een andere vorm van geluid (ruisen van de zee, de wind, de bomen, het geluid van vogels enz.) te luisteren.

Pik er hoe dan ook geluidfragmenten uit waar jij héél Vrolijk van wordt.

Je blijft deze procedure volhouden tot jouw brein voldoende andere en/of afwijkende geluid-pixels en/of geluid-intonaties heeft opgepikt om weer voor een balans en/of relatieve stilte te kunnen zorgen op het moment dat jij daar behoefte aan voelt.

Liefs en veel Succes ermee!

Toegevoegd na 7 minuten:
Als direct antwoord op jouw hoofdvraag zou ik het als volgt formuleren. Er is sprake van tinnitus 'lage tonen' wanneer je op diverse locaties een zelfde soort geluid(en) hoort die anderen om jou heen niet horen, geluiden die je (of anderen) onmogelijk kan/kunnen toeschrijven aan direct aanwijsbare geluidsbronnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Tinnitus kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld na blootstelling aan extreem hard geluid. Dan heb je een beschadiging die, als je geluk hebt, herstelt. Je kunt dan enkele dagen tot zelfs weken last houden van tinnitus, daarna vermindert het geleidelijk. Normale tinnitus is blijvend. Het luisteren naar andere geluiden werkt niet. Wat wel helpt, is *weten* dat het tinnitus is. Althans, dat hielp bij mij. Ik had ook jarenlang last van een soort bromtoon, alsof er ergens ver weg een zware motor loopt, of een pomp aanstaat. Zo zacht dat ik het alleen 's nachts kon horen, of soms overdag als het even absoluut stil was. Ik vermoedde een motor. Het was een geluid dat mij werd opgedrongen en waarvan ik niet kon slapen, of zelfs wakker werd. Vooral de dwang ("iemand dwingt mij naar dat geluid te luisteren") was heel vervelend. Pas na meerdere jaren kwam ik erachter dat ik het geluid niet alleen thuis hoorde, maar overal waar het stil was. Toen realiseerde ik me dat het tinnitus was. Lagetonentinnitus dus. Sinds ik dat weet, heb ik er geen last meer van. Ik hoor het soms nog wel, maar denk dan: "oh, daar is mijn tinnitus weer", en dan vergeet ik het weer waardoor ik het niet meer bewust hoor. Ik vermoed dat het vergelijkbaar is met iemand die met een pen zit te spelen, en continu op het knopje drukt om de schrijfpunt naar binnen en naar buiten de doen. Als een ander dat doet, is dat heel vervelend. Vooral zodra het je opvalt, dan ga je je erop focusseren en wordt het geluid van die pen steeds vervelender. Terwijl het geen enkel probleem is als je zelf met een pen aan het spelen bent. Dus misschien is dit een tip: realiseer je dat het tinnitus is, en accepteer dat als gegeven. Dat geeft rust, en door die rust merk je de bromtoon niet meer op. Dat slaapt een stuk lekkerder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@10e Ik haal deze informatie uit mijn eigen leefwereld. Het kan uiteraard zijn dat deze methode niet bij iedereen aanslaat doch ik ben er vanuit eigen ervaring (en vanwege verslaggeving van anderen met gelijkaardige ervaringen) van overtuigd dat tinnitus wel degelijk omkeerbaar is. Het is niet omdat we op school massaal gebrainstormd zijn met bepaalde informatie dat die informatie ook helemaal klopt.
De geschiedenisboeken en wetenschapsverslagen staan vol van 'voor algemene waarheid verkondigde theorieën' waar men later op terug diende te komen omdat de praktijk een andere waarheid aantoonde. De wereld stroomt stilaan over van mensen die er in slagen om toch te genezen van eender welke zogenaamde 'ongeneeslijkheid' En om nu ven terug te komen op het focussen op andere geluidsfragmenten.
Je hebt een punt dat je dat nieuwe geluid na een tijdje ook beu zal worden.
Wel daar is dan ook een pasklare oplossing voor ;-)
Dan begin je consequent en vol vertrouwen op 'innerlijke rust en vrolijk stemmende stilte' te focussen en als je dat werkelijk onbevangen doet dan bekom je dat ook. Laat de dokters maar beweren dat het onmogelijk is, ikzelf en vele anderen zijn graag een uitzondering op die bewering ;-) Alvast Bedankt voor jouw feedback/ Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks x
Cryofiel
10 jaar geleden
Veel mensen doen alsof "de wetenschapper" een soort vijand is. Alsof hij een soort enge Farizeeër is die strikt vasthoudt aan zijn eigen kleine theorietje. Maar ze zeggen er direct bij dat diezelfde wetenschapper in staat is geweest zijn mening te herzien zodra nieuwe informatie bekend werd. GerdaMaria doet hier hetzelfde: ze zegt letterlijk dat die wetenschapper niet wil overstappen op een betere mening, en dat hij probleemloos overstapt op een betere mening. In werkelijkheid is die "vijandige bekrompen wetenschapper" juist degene die openstaat, zoals uit het voorgaande blijkt. Dus als er nieuwe, betere ideeën zijn: LAAT MAAR ZIEN! En daaraan ontbreekt het helaas bij de gelovers: ze geloven van alles, maar ze zijn niet in staat te laten zien dat hun geloof klopt. Toch verwachten ze dat de "vijand" zomaar zijn goed gefundeerde mening herziet, puur op grond van een mooi verhaal. En dan telkens weer verbaasd opkijken wanneer die dat niet doet... Zonder ooit in te zien *waarom* dat zo is...